Veilig vissen en varen met de (belly)boot

0 2277
18 feb

Er wordt steeds meer gevist vanuit boten, zoals een bellyboat. Steeds meer sportvissers weten deze handige kleine betaalbare boten te vinden om hun hobby te verrijken. Geef ze eens ongelijk, het is een zeer effectieve manier van vissen en daarboven ook ontzettend leuk! Naast de opkomst van de bellyboaten worden er ook steeds vaker kajaks gespot en wordt er ook veel gevist vanuit een normale motorboot. De wateren in Limburg worden daarmee wel drukker, ook vanwege meer recreatievaart en toenemende beroepsvaart. Hierdoor komen al deze partijen steeds vaker letterlijk in elkaars vaarwater, met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Rijkswaterstaat Verkeers-en Watermanagement
Op de Maas wordt hierop toegezien door de mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat Verkeers-en Watermanagement. De mobiele verkeersleiders zorgen voor een veilig en vlot scheepvaartverkeer op de hoofdvaarwegen en dragen bij aan een schoon watermileu. Zij komen dan ook regelmatig onveilige situaties tegen waar sportvissers bij zijn betrokken. Naar aanleiding van deze situaties is er contact gelegd met de sportvisserij om deze situaties te bespreken en te kijken hoe deze voorkomen kunnen worden.

Stuw Sambeek
Een van de locaties in Limburg waar de mobiele verkeersleiders veel onveilige situaties hebben waargenomen, is de stuw bij Sambeek (zie afbeelding hieronder). Hier is het erg druk met beroepsscheepsvaart. De verkeersleiders zien op deze locatie steeds vaker gevaarlijke situaties met (belly)boten die vissen in het toegangskanaal en vlak voor het sluizencomplex. De beroepsvaart heeft op deze locaties juist veel ruimte nodig om te kunnen manoeuvreren. Sportvisserij Limburg is samen met de Mobiele verkeersleiders de situatie aan het onderzoeken en kijken wat er nodig is om de veiligheid te kunnen garanderen. Een verbod om vanuit boten te vissen is daarbij niet uitgesloten.



Advies
Vele van de gevaarlijke situaties kunnen al voorkomen worden door oplettend te zijn en je vaargedrag aan te passen. De meeste situaties worden veroorzaakt doordat bellyboaten en andere visboten zich niet zichtbaar opstellen voor de beroepsvaart. Een beroepsvaartschip heeft een zeer grote dode hoek van ruim 350 meter. Als je te laat aan de kant gaat ben je als snel niet meer in het zicht van de schipper! Ook al is de sportvisser in zijn of haar beleving op tijd aan de kant gegaan.
Wees dus alert en volg het volgende advies op:
 
  • Kijk zeer regelmatig om je heen, zodat je een naderend schip op tijd signaleert;
  • Vanuit welk vaartuig u ook vist, houdt altijd oogcontact met de schipper van het voorbijvarend schip!
  • Maak ruim en op tijd plaats, zodat de schipper veilig kan passeren;
  • Zorg altijd voor de juiste verlichting aan boord in geval van beperkt zicht, bijvoorbeeld bij mist.


Kijk ook op www.varendoejesamen.nl voor meer informatie over vaarveiligheid.




Gerelateerde berichten
Facebook reacties

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.